Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Blokken of low friction rings bij de mastvoet

Blokken of low friction rings bij de mastvoet 16 apr 2023 11:49 #1473478

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16287
Mooier, lichter en sterker dan dit gaat het niet worden.
www.antal.it/eng/RS63_12_en
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blokken of low friction rings bij de mastvoet 16 apr 2023 12:18 #1473481

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27153
Ik heb, i.v.m. het zelfde probleem, gekozen voor kogel gelagerde blokken met een veer om het blok rechtop te houden.

Low-frictie haalt het niet bij kogellager, volgens mij.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 16 apr 2023 12:18 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blokken of low friction rings bij de mastvoet 16 apr 2023 12:49 #1473491

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16287
Kogellagers zijn kwetsbaar maar lopen mooi. Dat is eigenlijk nergens voor nodig zeker niet voor de zwaarbelaste vallen. Vrijwel alle gangbare mastvoetblokken zijn voorzien glijlagers. Moet of wil je het dan toch neem dan iets met tonlagers.
Op veel en vooral ook grote raceboten zitten ook lfr's en dan zou het bij kleine bootje ineens teveel wrijving geven?
Laatst bewerkt: 16 apr 2023 12:54 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blokken of low friction rings bij de mastvoet 16 apr 2023 12:54 #1473493

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Dat lijkt me *juist* bij de vallen wel een overweging.

l-36.com/low_friction_rings.php

l-36.com/more_low_friction_rings.php

Verlies van >20% ipv ~2%.
Nou ja, maatje grotere lier en dan is dat ook weer opgelost.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blokken of low friction rings bij de mastvoet 16 apr 2023 12:57 #1473494

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Die I-36 links zijn niet relevant want de LFR's worden daar niet axiaal draaiend benut
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blokken of low friction rings bij de mastvoet 16 apr 2023 12:58 #1473496

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Ik hou me aanbevolen voor een bron hoe "low" "low friction" is.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blokken of low friction rings bij de mastvoet 16 apr 2023 13:00 #1473497

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16287
Dan moet jij ook een bron geven of een argument waarom dit nodig zou zijn :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blokken of low friction rings bij de mastvoet 16 apr 2023 13:13 #1473498

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Gezond verstand: rolwrijving (primair weerstand agv vervorming) van staal op staal is vrijwel altijd lager dan wrijving agv over elkaar schuivende materialen.

Edit:
Een bron? Pak maar een Polytechnisch zakboek of Roloff Matek.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 16 apr 2023 13:14 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blokken of low friction rings bij de mastvoet 16 apr 2023 13:19 #1473500

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16287
Dat bedoel ik niet.
Voor je grootschoot b.v. die je veelvuldig op het handje heen en weer haalt wil je minimale wrijving/verlies. Een grootzeilval trek je aan op de lier en daar staat een permanente hoge spanning op. Dat is moordend voor kogels.
De lier is ook sterk genoeg om met een rukje meer de benodigde spanning te leveren. Je hebt die lage wrijving helemaal niet nodig. Je doet er slim aan om verschil te maken in lagering, belasting en functie.
Laatst bewerkt: 16 apr 2023 13:31 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blokken of low friction rings bij de mastvoet 16 apr 2023 13:36 #1473504

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
holtere schreef :
Een grootzeilval trek je aan op de lier en daar staat een permanente hoge spanning op. Dat is moordend voor kogels.

Een statische spanning is "moordend" voor staal? Hoe zie je dat voor je?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blokken of low friction rings bij de mastvoet 16 apr 2023 13:38 #1473506

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16287
Er staat moordend voor kogels :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blokken of low friction rings bij de mastvoet 16 apr 2023 13:46 #1473509

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27153
LFR zijn een hype, natuurkundig natuurlijk het paard achter de wagen spannen, pure wrijving. En dan zijn er nóg mensen die dat goed praten of bagatelliseren.
Geen mechanische techneut die daar intrapt (denk ik), ik in ieder geval niet.

Rolweerstand van een wentellichaam prefereert altijd boven botte wrijving.
Dat de bij grote krachten tijdens stilstand in een kogel lager vervorming optreedt ben ik helemaal eens, maar waar gáát dit over bij onze bootjes?
Ik gebruik ze alleen maar om niet zo te hoeven schorren of onnodige krachten met de lier uit te oefenen. Je wordt er alleen maar blij van.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blokken of low friction rings bij de mastvoet 16 apr 2023 13:46 #1473510

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
holtere schreef :
Er staat moordend voor kogels :whistle:

Waar zijn die iha van gemaakt? Toch niet van papier mache?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 16 apr 2023 14:44 door JotM. Reden: quote toegevoegd vanwege bericht Calidris
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blokken of low friction rings bij de mastvoet 16 apr 2023 15:17 #1473531

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 926
holtere schreef :
Er staat moordend voor kogels :whistle:

Bij een stilstaande auto blijven de lagers toch ook heel? :blush:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blokken of low friction rings bij de mastvoet 16 apr 2023 15:34 #1473535

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27153
lschip schreef :
holtere schreef :
Er staat moordend voor kogels :whistle:

Bij een stilstaande auto blijven de lagers toch ook heel? :blush:

Het gaat om (te) grote statische krachten die de kogel in de kogelbaan drukken. Daarbij is een theoretisch risico dat er vlakke kantjes ontstaan op de kogel, dan wel deukjes in de kogel loopbaan.
Rollenlagers hebben daar minder last van omdat de kracht over een lijn van de rolcilinder verdeeld is en niet op de punt van een kogel.

Ik denk dat het bij onze bootjes niet zo'n vaart loopt.

Daarbij heb ik blokken met een dubbele rij kogels, dat scheelt alweer de helft.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 16 apr 2023 15:36 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blokken of low friction rings bij de mastvoet 16 apr 2023 16:15 #1473554

Er zitten tenminste 3 blokken in het traject van de val naar de lier, in de mast, in de mastvoet en meestal nog een keerblok aan dek. Het maakt groot verschil of je de lier al nodig hebt halverwege de hijs, op 3/4 of 9/10. De minste weerstand in een blok is m.i. essentieel. Om die reden is bij mij alles gelagerd. Harken noemt het halyard schijven dus dan zal dat kwa lagering en slijtage daarvan ook wel in orde zijn.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blokken of low friction rings bij de mastvoet 16 apr 2023 16:32 #1473563

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27153
Precies...
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blokken of low friction rings bij de mastvoet 16 apr 2023 16:43 #1473567

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 656
Dank allemaal. Het worden blokken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blokken of low friction rings bij de mastvoet 16 apr 2023 16:48 #1473569

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3683
De oplossing voor het vallen/blokken probleem is natuurlijk
een halyard locking systeem, dan staat er helemaal geen spanning
meer op de blokken tijdens het zeilen.
Veel gebruikt op snelere multi's en grotere racing monohulls.
De meeste van die locking systemen zijn schreeuwend duur,
Antal heeft een meer betaalbare oplossing.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blokken of low friction rings bij de mastvoet 16 apr 2023 17:09 #1473579

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27153
Mogelijk duurder als ons hele schip ;)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blokken of low friction rings bij de mastvoet 16 apr 2023 18:19 #1473602

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3683
Calidris schreef :
Mogelijk duurder als ons hele schip ;)

Net even gekeken bij Antal, voor 35 foot sailboat ongeveer €4500,00
Ex btw.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blokken of low friction rings bij de mastvoet 16 apr 2023 19:17 #1473611

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4339
Ik zal ze we verkeerd gebruiken maar ik gebruik low friction rings eigenlijk alleen maar als geleiding (geleide ogen)

Voor de mast voet zou ik ze niet zo snel gebruiken als vervanging van goede blokken


www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blokken of low friction rings bij de mastvoet 16 apr 2023 20:28 #1473628

Lfr:

- in het verleden gebruikt bij de mastvoet voor de vallen vd kwarttonner , werkte goed

- nu in gebruik op de 32ft:
O vertraging achterstag - metalen
O inhalers spischoten - kunststoffen

Werkt ook goed
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blokken of low friction rings bij de mastvoet 16 apr 2023 20:36 #1473632

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4155
Hallo Aswin, ik heb voor één blok, die heel licht moest lopen, een Harken blok met tonlagers gekozen. Gelukkig wel via Marktplaats. Die loopt echt super en blijft ook onder zware load super lopen.
Voor de andere blokken, gewoon blokken met glijlagers en een flinke diameter.

Ik zou een low friction ring niet snel kiezen. Gevoelsmatig (dus zonder polytechnisch zakboekje) geeft die bij een dergelijke hoek toch veel wrijving.


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blokken of low friction rings bij de mastvoet 16 apr 2023 20:53 #1473638

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16287
Ik vraag me af of iedereen met gelagerde mastvoetblokken ook hun valgeleiders op het dek en de scheef gesleten schijven in de mast vervangen hebben door gelagerde exemplaren voor een blijkbaar onontbeerlijke soepele loop.
Ik vrees dat dat er maar een paar zijn.
Tel daarbij ook nog de stokoude 12 mm lijnen die gebruikt worden op 40 of 50 mm schijven en dan zijn weten we wel weer genoeg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.300 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl